Detained Chinese columnist regains his freedom

image
Photo: Chinese columnist, Mr Jia Jia

A Chinese journalist who was first reported missing, before discovering that he had been detained by the police in an investigation over an online petition calling for the resignation of President Xi Jinping has been released.

A lawyer for Jia Jia, who was taken away by police earlier this month, said the columnist had been freed, had met his wife and could return home anytime.

Mr Jia is said to have been detained as part of a high-profile inquiry into an online petition urging President Xi to quit.

The letter appeared briefly on a website linked to China’s government.
Signed by “Loyal Communist Party Members” and dated March 2016, it criticised Mr Xi for various political, economic and diplomatic decisions, as well as for creating a “personality cult”.

“We don’t think Comrade Xi Jinping has the ability to lead the party and the country into the future,” it said.

Mr Jia’s family deny he has anything to do with it.

Friends told media outlets they believed Mr Jia disappeared because he warned an editor friend, Ouyang Hongliang, after the letter was published on Mr Ouyang’s news site Watching, also known as Wujie News.

The website was set up last year to promote China’s economic plan to develop trade routes through central Asia.

Watching’s president Li Wanhui, two editors including Mr Ouyang and two site technicians have reportedly been out of contact for days and are believed to be under investigation.
Nine technicians working for a technology firm that provides support to the site are also reported to be missing.

Meanwhile Wen Yunchao, a prominent overseas Chinese activist, said the Chinese authorities in his home county in southern China had detained his parents and a younger brother, apparently in a bid to get him to admit a connection to the letter.
But Wen said on his Twitter account he had nothing to do with it.

China has seen a recent spate of censorship incidents amid a crackdown on dissidents, journalists and lawyers.

There are speculations inside China that the letter may have appeared on Watching as a result of hacking.

An analyst said that this shows that even as President Xi tightens control, opposition voices are finding a way to be heard.

The letter was first posted on overseas website Canyu and appeared to be republished on Watching on 5 March, before it was taken down.
The version on Canyu is still online.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s